Süüüt

20120918-000728.jpgŞurada bahsetmiştim sütlü planlarımızdan. Geçen haftadan beri sütler dağıtılmaya başlandı. O kadar çoğuz ki, geçen hafta bize sıra gelmemişti. Bu hafta süt güğümümüzü kapımıza kadar getirdiler. Şu fotoğrafa bakar mısınız? Nasıl bir özenle hazırlanmış. Ben de cam kavanoz deyince basit birşey sanmıştım. Oldukça sağlam, taşıması kolay, içindeki tıpalı kapak da kullanışlı. Üzerindeki etikette hangi üreticinin sütünü aldığım belirtilmiş. Yani tüm sütler karıştırılmıyor. Orada, uzakta gerçek bir insan dün bizim için süt sağdı, özenle bu güğüme koydu, üzerine adını yazdı ve bize yolladı. Sizi bilmem ama bu düşünce içimi ısıtıyor.

20120918-000743.jpgGelen süt 5 kg. Bendeki en büyük tencere 3,5-4 kg sıvı alabilir boyutta. Hal böyle olunca şu sayfadan 1 galonluk (3,8 kg) yoğurt tarifini uyguladım. Yoğurt için tarife ne hacet diyebilirsiniz. Ancak ben hala en basit annem kurabiyesi için bile tariflerime bakarım, kafadan hayatta yapamam. Basitçe söylemek gerekirse sütü 90 derece civarına getirip sonra hızlıca 50-55 dereceye soğutuyorsunuz. Bunu tencereyi su dolu lavaboya oturtarak yapıyorsunuz. İhtiyacınız olan tek şey bir termometre bir de onu tencerede tutacak, folyodan yapılma bağ. İnşallah yoğurtlar tutar.
Gelelim kalan süt sorunsalına. Bende 1,5 kilo daha süt var. Onu da 90 dereceye ısıttım ve soğutup buzdolabına kaldırdım. Bu ısıtma işlemi bir tür basit pastörizasyon. Çiğ sütü olduğu gibi kullananlar da var. Ama ben onlardan değilim henüz. Pastörizasyon işlemine karşı değilim. Çiğ süt almamdaki ana neden ineklerini doğal yöntemlerle otlatan, onları hapsetmeyen, dolaşmalarına izin veren, onlara antibiyotiği dayamayan üreticiden süt almak. Neyse… Kısacası sütüm arttı. Şimdi bu süt buzdolabında kaç gün dayanır? Ve de bundan ne yapılır? Aklıma peynir yapmak geldi. Amerika’da yapıyordum. O zamandan kalma renitlerimi buldum. Bozulmadılarsa deneyebilirim. Ama ucunda sütü heba etmek de var. Yoğurttan labne peyniri yapabilirim mayasız. Süt içmeyi sevmiyorum ama soğuyunca bir tadacağım. Bir de sütlü tatlı yapabilirim. Şekersiz, meyveli olabilir veya su muhallebisi gibi birşey. Fikri olan?

Etiketler , , ,

15 thoughts on “Süüüt

  1. ahu dedi ki:

    selam ben küçükken hatırlıyorumda annem yoğurt yaptıktan sonra artan sütten hep sütlaç yapardı:)
    peynir güzel olabilir ama aynı zamanda zahmetlide. kaynamış süte limon ekliyerek sütü kestirip sonra süzüp çökelek yapanlar var. netten araştırabilirsiniz:)

  2. tomurcuk dedi ki:

    İyi fikir. O zaman sütlaç tarifi de istiyorum :)

  3. Bezen dedi ki:

    dondurma:)

  4. escet dedi ki:

    ben de dun gece yogurtlari yaptim, insaallah tutmustur. Iki sise sut artti. Kaynadiktan sonra alirken birer bardak nescafe yaptik, guzel oluyor. Bir siseyi ictik bile, digerini muhallebi yapmayi dusunuyorum. Bizde de yogurttan artan sutu sutlac yaparlar. Mutfak termometresini nereden edindin?

  5. tomurcuk dedi ki:

    Yalnız benim bulduğum tariflerde krema var hep. Şimdilik cesaretim yok. Belki şu tef.al dondurma aletini alırım ileride. Tarifiniz varsa denerim ama :)

  6. tomurcuk dedi ki:

    Tutmuştur. Bizimki tutmuş ve oldukça katı. Yağlı süt ya. Biz de neskafeye kullandık. Bir de soğuk soğuk içtim, neredeyse tatlı, çok hoş bir lezzet. Sonunda su muhallebisi yapmaya karar verdim. Monçuk üzerine pekmezle yer belki, biz de istediğimiz kadar şeker atabiliriz. Veya benim durumumda atmayabiliriz. Gelecek sefer de sütlaç deneyeceğim.

  7. benden bizden dedi ki:

    Sütlaç, puding (hazır olmayanından-nişasta-keçiboynuzu tozu katarak), neskafe, meyveli bir kek yaparken 1 bardak içine koymak şeklinde tüketilebilir. Zaten 1 litre dediğin nedir ki, 4 bardak süt. Bir bardak eşin içse, bir bardak sen içsen, gitti bile yarısı :)
    Buzdolabında 1 hafta kadar bozulmadan saklayabilirsin, kavanoza koyup kaldırıyorum dolaba, birşeycik olmuyor.

  8. tomurcuk dedi ki:

    Puding ilginç bir fikir. Su muhallebisi epey iyi oldu. Bu gece de AnneveBebisi’ndeki pekmezli, cevizli dondurmayı yapmayı düşünüyorum. Ben pek süt içemem, ama bu sütün tadı fikrimi değiştirecek gibi.

  9. escet dedi ki:

    termometre? ;)

  10. tomurcuk dedi ki:

    Ben de bişey avrdı diyorum. Termometreyi Amerika’da bir mağazadan almıştım. Kendisi aslında bir et termometresi olup folyo marifetiyle tencere kenarına sabitlenmektedir. Şunun gibi birşey: http://www.ebay.com/itm/Stainless-Steel-MEAT-Probe-THERMOMETER-Oven-Roasting-Catering-50mm-Dial-/190630196600?pt=UK_Kitchen_Accessories&hash=item2c6271f578

    Tch.iboda ara ara bunun dijitali satışa çıkıyor. Sanırım o da iş görür. Ama bir fikir de Tahtakale’deki pasta, yemek malzemesi satanlardan almak. Pek yardımcı olamadım. Giden varsa ısmarlamak en iyi seçenek olabilir.

  11. gunesligunler dedi ki:

    Bizde süt en çok tüketilen sıvıdır desem. Kahvede yapar içeriz, muhallebi sütlaç da. Çok şaşırdım bir litre süt arttı ne yapsam diye sorduğunda o nedenle. :) Bu arada merakta ettim, Monçuk süt içmiyor mu acaba?

  12. Aslı şentürk dedi ki:

    çiğ süt kaç gün dayanır acaba?

  13. tomurcuk dedi ki:

    Ben kaynattıktan sonra buzdolabında tutmak şartıyla 3-4 gün kullanıyorum, bozulmuyor. Yalnız bana gelen süt bir gece önce sağılmış oluyor ve hep soğuk zincirde tutuluyor. Yani süt sağıldığında bekletilmeden 4 derecede buzdolabına konuyor, evlere de frigofrig denen dolaplı araçlarla dağıtım yapılıyor. Eğer size gelen süt, elinize ulaşmadan kaç gün ve hangi şartlarda duruyor bilmiyorsanız hemen tüketmenizi veya yoğurt yapmanızı öneririm. Soğuk zincirden eminseniz kaynatıp 3-4 gün kullanabilirsiniz. Zaten bozulunca kokar.

  14. celal günay dedi ki:

    hiç işlem görmemiş sütü kaynattıktan sonra 24 saat buzdolabında saklıyabiliriz.Yoğurt yapacakların dikkatine: sütü kaynatacağınız tencereyi iki dakika boş olarak ısıtın yoğurt daha iyi tutacaktır.

  15. tomurcuk dedi ki:

    Teşekkürler, çok güzel bilgiler. Yalnız tencereyi dediğiniz gibi ısıtınca dibi tuttu. Belki ben fazla açtım altını.

Bir Yanıt Bırakın

