Dikkat: Uyku Yazısı!

Bazen kendimi defalarca yazılmış blog yazılarının bana ait versiyonunu yazarken buluyorum. Birileri için gereksiz, birileri için tekrar olabilir bu yazılar. Öyleyse geçiniz rica ederim.

E tabii süt ve katı gıda meselelerinden sonra her annenin düştüğü ana sorunsal belli: uyku. Bir kere uykusuzluk büyük ihtimalle bazı yabancı dillerde annelikle eş anlamlı. Yani öyle olmalı. Hayatının büyük bir kısmında epey uyumuş biri olarak uykusuzluk bana koymaz sanıyordum. Bir dereceye kadar hazırlıklıydım da. Örneğin, bazıları gibi 3 aylık bir bebeğin kesintisiz uyumasını beklemedim asla. Bana göre uykuya çabuk döndüğü sürece 2 uyanma normaldi. Çocuğa uyku eğitimi verilmemeliydi, verilemezdi. Zaten verilse bile iki ay sonra yeni bir gelişim sıçraması olacak veya diş çıkarmaya başlayacak, o eğitim çöpe gidecekti. Emzirerek uyutmak sorun değildi. Gece ebeveynliği de gündüz ebeveynliği kadar önemliydi. Emzirme Sanatı kitabını okursanız mesela orada bu minvalde düşünceler bulursunuz. Bazı bebekler ve aileler için doğru bir şablon olabilir aile yatağında emzirerek uyutma felsefesi, asla yermiyorum. Ama bize uymadı.

Monçuk’un başından beri saate bağlı bir programı olmasa da bir rutini vardı. Pratik Anne’nin şu yazısını okuyup yedir-oyna-uyut düzenine kırkı çıktıktan sonra geçmiştik. İkinci ayda Elizabeth Pantley’in Ağlatmadan Uyutmak (No Cry Sleep Solution) kitabını hatmetmeye başladım. Kesinlikle tavsiye ederim, kitap iyi fikirler potporisi. Ancak ne yazık ki, belli bir plan önermiyor. Siz fikirlerden size uyanları seçip kendi planınızı uyguluyorsunuz. Bu plana göre iki şey yapmaya çalıştık: Monçuk’un ikinciye geçemediği için kısa olan gündüz uykularını uzatmak ve bir gece rutini oluşturmak. İlki için Pantley’in önerisi kapıda bekleyip ilk seste içeri girip sallayıp yuvarlayıp bir şekilde ikinci döngüye girmesini sağlamak. Ancak Monçuk’ta bu yöntem bir-iki kez dışında işlemedi. Dolayısıyla günde 3-4 kez 30-40 dakikalık uykularla idare etmeye başladık. Gece rutinini ise oluşturduk. Belli bir yatma saatimiz, yatmadan önce yaptıklarımız vardı. Kitabın size verdiği mesaj bu rutin uygulanırsa zamanla bebeğin kendi kendine uyumayı öğreneceği. Ama öyle olmadı. Onun yerine Monçuk rutinin bazı parçalarına bağımlı hale geldi, onlar olmadan uyuyamaz olunca da sorunlar arttı.

Gündüz kısa uykuları nedeniyle gece uykusuna geçerken çok yorgun olduğu için deli gibi ağlamaya başladı. Babaannem ‘uyku uykunun damızlığıdır’ dermiş. Çok doğru. Gündüz uyumayan, gece uyumuyor, gece uyumayınca gündüz huysuz oluyor, uyuyamıyor, bu böyle gidiyor. Gece rutinimizde -uyuyakalmadan hemen önceki olmasa da- yemek vardı. Gece uyanınca da doğal olarak emziriyordum. Sonuçta Monçuk yemek-uyku ilişkisini en azından gece için kurmuştu. Ek olarak sallanma ve emzik de uyku için bağımlı olduğu yöntemlerdi. İlk başta az bir sallanmayla uyuyordu. Uyuyunca emziği atıyor ve uyumaya devam ediyordu. Dördüncü ayda az sallanmak ve hafif uykulu yatağa konmayı kabul etmemeye başladı. Saat başı uyanıp emziği için ağlamasıysa bardağı taşıran son damlaydı. Bu sorun için Pantley yöntemini uyguladık: uyumak üzereyken emziği ağzından çekip çene altından hafifçe bastırmak. O an için emziği aramayı kesiyor, ama gene de uyanınca uykuya geri dönemiyordu.

Bu işle bu kadar uğraşmamın nedeni yemek gibi uykuyu da Monçuk’a güzel bir yaşam tecrübesi olarak sunma fikrimdi. Kendimi çoğu zaman bir uzaylıya dünyamızı tanıtan bir mihmandar gibi hissediyorum. İstiyorum ki, burayı sevsin. Yalnız yukarıda bahsettiğim sorunlar sonucu uyku hem onun hem bizim için işkenceye dönüşmeye başladı. Sabaha karşı onbeşinci kez emzik takmak için kalkınca insan çok da sevimli olmuyor. Sinirlendiğim, söylendiğim oluyordu ve kendimi pek sevmiyordum. Böyle zamanlarda sağolsun Erkişi hep yanımızdaydı. O olmasa bilmiyorum ne yapardım. Bazı sabahlar o bebeğe bakarken ben uyuyabildim ve cinnet geçirmekten kurtuldum.

Sonuç? Döndük dolaştık Tracy Teyze’nin Yatır/Kaldır metoduna döndük. Metod Hülya Hanım’ın ve Blogcu Anne’nin sitelerinde etraflıca anlatılıyor. Kitap da zaten Türkçe’ye çevrilmiş. Şurada da konuyla ilgili bir forum var. Kitabı okuyunca anladım ki bilmeden Monçuk’a bir dolu bağımlılık kazandırmışız: sallama, emzik, yemek. Bunların hiçbiri onun kontrolünde değil, dolayısıyla hiçbiri uyku yardımcıları olamaz. Biz ona bunca zamandır sadece biz olmadan uyuyamayacağını öğretmişiz. Şimdi Y/K sisteminde dördüncü günümüz. İtiraf ediyorum, bu hayatta yaptığım en zor şeylerden biri. Ama hem kendimle -bebeğimin yanında olduğum için- hem de oğlumla gurur duyuyorum. Bu iş bitti, biz başardık demiyorum, diyemiyorum. Yazının başında da belirttiğim gibi sapmalar olacak, biz de aynı yöntemi istikrarla uygulayacağız. Bir dahaki yazıda yöntemle ilgili kendi notlarımı sıralayacağım.

6 thoughts on “Dikkat: Uyku Yazısı!

  1. deniz dedi ki:

    kendinle gurur duymalısın, inan bana bu hafta öğrettiğin şey seni ve bebeğini rahat ettirecek, dinlenmiş ve mutlu olacaksınız daha büyük ödül var mı? tracy dvd setinde bizzat izleyebilirsin aynı şeyleri yaşayan aileleri. Bu işi başarınca dvd benden hediye söz

  2. Sevgi dedi ki:

    Kolay gelsin dışında bir şey diyemiyorum:),ama bilesin ki ilgi alanıma girmese de okumaya devam ediyorum:).Arkadaşlık böyle bir şey galiba…

  3. tomurcuk dedi ki:

    Destek ve umut veren sözleriniz için teşekkürler. Şimdiden (1 hafta oldu) çok farklı herşey. DVD’yi aradım ama bulamadım, satılıyor mu burada?

    Sevgi, senin de işine yarayacak bu bilgiler, görürsün ;)

  4. deniz dedi ki:

    DVD üretimde şu an, tahminen 2 hafta civarı biter

  5. Pelin dedi ki:

    Merhaba yazinizi okudum yasadiklarinizin hepsini suanda yasiyorum saatbasi emzikler mama icirip emzirerek uyuttugum icin uyandiginda emzirmeler gunduzleri 30 40 dkklik uykular uyandikca salliyorum artik uykusunu alsin diye hamak aldim kolikto zaten 4ay boyunca gunduz hep salladim simdide devam ediyo sallamalar 30 dkkada uyaniyo ama onda bile bazen direniyo gunduzleri ve hala uzamadi uykulari gecede uyanauyana uykular kimwest metodunu denemek istiyorum ama cesaret edemiyorum vazgecersem diye cok aglayan bi bebek cunku normaldede sizce ne yapmaliyim siz basarili oldunuzmu tracy hogg y/k yontemiyle ve gunduz 30 40 dkklik uykular ne zaman bitti bana zamanla bitecegini soyluyo yakin cevremdekiler sizce bu kendikendine uyumayi ogretmeden bitermi

  6. tomurcuk dedi ki:

    Bebeğinizin kaç aylık olduğunu yazmamışsınız. Ama geçiyor, valla da billa geçiyor. Her bebek farklı tabii. En iyi tanıyan da sizsiniz. İçinize sineni yapın. Tracy Hogg yöntemi benim içime sindi ve vazgeçmeden uyguladım. Yıllardır odasında kendi kendine uyuyan bir çocuğum var şimdi (tahtaya tak tak). Ama başka türlü yapana da lafım yok. Ben yapamadım. Bu yöntemi harfiyen uyguladım. Kitap bebekti, ilk iki hafta dışında çok zorlanmadım. İlk iki hafta zordu. İlk 3 gün epey ağladı, ama hiç yalnız bırakmadım ve artık 5 yaşında. Bağlanma, güven sorunu yok. Uykusu düzenli. Gündüz uykusunu hiç sevmedi. Uzata uzata maksimum 1 saat oldu. Tek uykuya düştüğünde 2 saat uyuyunca sevindim. 3,5 yaşında gündüz uykusunu bıraktı. Sistemi iyi okuyun derim, içinize sinerse çevrenize de anlatın. Anneanne çok ağlıyor deyip ikinci gün sallarsa olmuyor. Haa böyle de büyür, 2 yaşından sonra çoğu kendi kendine uyuyor. Ama ben dayanamadım. Uyuyunca daha iyi insan, daha iyi anne oluyorum. Kolaylıklar diliyorum.

Bir Cevap Yazın

